Bel ons: 070 891 00 00

Controle Belastingdienst werknemersverzekeringen

Een aantal werkgevers hebben onlangs een controle van de Belastingdienst gehad voor de werknemersverzekeringen. Hierbij zijn de gegevens van de werknemersverzekeringen in aangiften van de loonheffingen gecontroleerd. Deze controle is uitgevoerd voor de eerste vier aangiftetijdvakken voor de maandaangiften en vierwekenaangiften. Hieruit zijn verschillen gevonden bij een aantal werkgevers. Dit betekent dat de  gegevens in de aangiften afwijken met de informatie die bekend is bij de Belastingdienst. De desbetreffende werkgevers ontvangen hierover rond 27 juli een brief van de Belastingdienst. Hoe kun je als werkgever deze situatie voorkomen?

Controle belastinginspecteur

De belastinginspecteur mag minimaal één keer in de vijf jaar langskomen voor een controle op de personeelsadministratie. Deze controle wordt vooraf gecommuniceerd met de werkgever. Indien uit de controle blijkt dat de personeelsadministratie onjuistheden bevat of onvolledig is dan kan de belastinginspecteur naheffingen opleggen. Bij grove overschrijding van de wettelijke verplichtingen kan dat een strafrechtelijke vervolging tot gevolg hebben.

Bewaartermijn personeelsadministratie

De bewaartermijn voor de personeelsadministratie voor werkgevers kan oplopen tot zeven jaar. Voor de salarisadministratie geldt een wettelijke bewaartermijn van zeven jaar na uitdiensttreding. Voor de loonbelastingverklaring en een kopie van het identiteitsbewijs geldt een bewaartermijn van vijf jaar na uitdiensttreding.

Brief aangiften loonheffingen Belastingdienst

De werkgevers waarbij verschillen zijn geconstateerd ontvangen een brief van de Belastingdienst over de aangiften loonheffingen. Hierin wordt verzocht om:

  • de loonheffingen te corrigeren; of
  • een verklaring te geven voor de vastgestelde verschillen.

Onjuiste premieafdrachten voorkomen? De Data-Analyse Loonkosten analyseert of alle premies, voordelen en kortingen juist en volledig zijn toegepast en verwerkt. No cure? No pay!

Te veel betaalde premies terugvorderen? Data-Analyse Loonkosten

Optimaliseer de loonbelasting, betaal niet te veel.

LEES VERDER

Loonaangiften controleren

Aan de hand van de brief van de Belastingdienst kan worden nagegaan hoe de verschillen zijn ontstaan. Zijn de gegevens voor de werknemersverzekeringen juist ingevoerd? Kloppen de aangiften, dan kan een bericht naar de Belastingdienst worden verzonden met een verklaring voor de vastgestelde verschillen. Zijn de gegevens niet juist ingevoerd? Corrigeer dan de loonaangiften en controleer of de correcties overeenkomen met de geconstateerde verschillen.

Doel van juiste loonaangiften

De gegevens van de loonaangiften worden door het UWV opgeslagen in de polisadministratie. Deze administratie wordt vervolgens door andere instanties gebruikt voor bijvoorbeeld het vaststellen van de hoogte van uitkeringen, het toekennen van toeslagen en de vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelastingen. De juistheid van de gegevens in de polisadministratie is dus voor alle partijen belangrijk.

Controle Belastingdienst werknemersverzekeringen gehad? We helpen u graag verder

Vul uw gegevens in of bel voor een vrijblijvende inventarisatie Data-Analyse loonkosten

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Gerelateerde artikelen

Volg ons op social media.
Vengroot is te vinden op LinkedInFacebookInstagramX (Twitter) en YouTube!

To search, begin typing