Correctietermijn loonbelastingen 2016 verloopt
Geschatte leestijd: 4 minuten
Binnenkort kunnen werkgevers geen correcties meer doorvoeren over het fiscale jaar 2016, omdat de correctietermijn voor loonbelastingen na vijf jaar verloopt. Hierna kunnen de te veel betaalde loonheffingen en onbenutte stimuleringsregelingen niet meer worden teruggevorderd. Wat houdt dit precies in voor u als werkgever? Wij hebben de belangrijkste financiële punten op een rij gezet.
Wat staat er op het spel?
Het UWV heeft in 2016 € 472.000.000 WGA-uitkeringslasten en € 377.000.000 ZW-uitkeringslasten doorbelast aan werkgevers. In totaal werd er €849.000.000 doorbelast aan werkgevers via de Werkhervattingkas, dit is ruim 77% van de totale uitkeringslasten. Daarnaast is er €53.000.000 aan premiekortingen in 2016 onbenut gebleven. Deze bedragen zijn op basis van de publicaties op Prinsjesdag 2021 vastgesteld. Welke invloed hebben deze cijfers op uw organisatie?
Te veel betaalde premies terugvorderen? Data-Analyse Loonbelasting
Optimaliseer de loonbelasting, betaal niet te veel.
Lees meerWerkhervattingskas 2016
Werkgevers betalen de WGA-premie en ZW-premie als onderdeel van de Werkhervattingskas. De Belastingdienst en het UWV bepalen de hoogte van deze premies mede o.b.v. de uitkeringslasten die worden doorbelast aan de werkgever. Hierbij komt het vaak voor dat werkgevers onterecht kosten doorbelast krijgen wat tot wel 10 jaar kan doorwerken. Deze kosten blijven onder de radar tijdens de reguliere controle.
Hieronder staan de WGA uitkeringslasten en ZW uitkeringslasten uit 2014 die in 2016 die werden doorbelast aan werkgevers. Hiervoor zijn de gegevens van refertejaar 2014 gebruikt.
Ontdek hoe de Whk-beschikking jouw bedrijf beïnvloedt!
Lees meerDoorbelasting Werkhervattingskas | Grote werkgevers | Middelgrote werkgevers |
Totaal doorbelaste WGA & ZW kosten in 2016 | €113.200.000 | €735.800.000 |
Totaal aantal werkgevers 2014 | 8.000 | 52.000 |
Gemiddelde doorbelasting WGA en ZW 2016 | €56.600 | €14.150 |
Premiekortingen 2016
In 2016 konden de premiekortingen worden toegepast voor werknemers die in het doelgroepregister stonden geregistreerd. Per januari 2018 is deze regeling vervangen door de LKV en LIV. Voor het LKV moet binnen 3 maanden een doelgroepverklaring zijn aangevraagd anders vervalt de regeling. De premiekortingen kunnen echter met terugwerkende kracht worden toegepast.
Vanuit de statistieken blijkt dat werkgevers in 2016 geen of niet volledig gebruik hebben gemaakt van de premiekortingen, terwijl deze wel toegepast konden worden. Dit blijkt uit het aantal werkenden die in het doelgroepregister stonden geregistreerd. Voor een oudere werknemer kan met terugwerkende kracht zelfs nu nog maximaal €7.000 euro premiekorting worden toegepast. Naar verwachting is ongeveer € 53.000.000 premiekortingen onbenut gebleven.
Begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil | |
Premiekorting Mobiliteitsbonus arbeidsgehandicapten en oudere werknemers | €336.000.000 | €288.000.000 | €48.000.000 |
Premiekorting jongeren | €20.000.000 | €15.000.000 | €5.000.000 |
Totaal onbenutte premiekortingen 2016 | €356.000.000 | €303.000.000 | €53.000.000 |
Doelgroepregister 2016 | Aantal personen |
Personen in doelgroepregister | 270.121 |
Werkende personen uit doelgroepregister | 174.000 |
Waarom blijven terugvorderingen onbenut?
- Veronderstelling dat de accountant, boekouder of salarisverwerker dit al uitvoert.
Deze partijen zorgen ervoor dat de organisatie compliant is met de Belastingdienst en het UWV. De Data-Analyse Loonkosten controleert of de Belastingdienst en het UWV compliant is met de sociale wet- en regelgeving.
- Uitstelgedrag zorgt ervoor dat de terugvorderingen niet tijdig gerealiseerd kunnen worden en daardoor worden misgelopen.
De veronderstelling dat de analyse veel tijd gaat kosten zorgt voor uitstelgedrag bij werkgevers. Echter loopt de analyse op de achtergrond zonder dat de werkgever hier tijd in hoeft te steken.
- Aanname dat loonheffingen niet teruggevorderd kunnen worden.
Veel werkgevers vertrouwen blindelings op de Belastingdienst en het UWV als het op de loonbelasting afdrachten komt, vanwege de hantering van standaard premiepercentages. Deze aanname zorgt ervoor de werkgevers verkapt hogere premies afdragen dan nodig is. Met de inwerkingtreding van de verjaringstermijn kan de te veel betaalde premies niet meer worden teruggevorderd.
Data-Analyse Loonkosten
Gedurende de Data-Analyse Loonkosten analyseren wij alle afgedragen loonbelastingen en de optimalisatie van alle stimuleringsregelingen. Zijn er geen terugvorderingen mogelijk dan is onze analyse gratis. No cure no pay!
Voordelen zijn:
- Met terugwerkende kracht besparen op loonkosten.
- Preventief besparen op loonkosten.
- Naheffingen vroegtijdig in beeld krijgen.
- Geen kosten tenzij terugvorderingen zijn gerealiseerd.
De correctietermijn voor de loonbelasting terugvorderingen 2016 verloopt binnen enkele maanden.
Gerelateerde artikelen
- Gedifferentieerde premie Aof;
- Premie werknemersverzekeringen 2021;
- Wat is een werkhervattingskas beschikking;
Volg ons op social media.
Vengroot is te vinden op LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en YouTube!