Inloggen eHerkenning op het werkgeversportaal
Geschatte leestijd: 10 minuten
Inloggen met eHerkenning op het werkgeversportaal. Over enkele weken (1 november 2019) kunt u alleen nog inloggen met niveau 3 bij het UWV werkgeversportaal. Start nu de aanvraag. Het aanvragen en inregelen kost namelijk tijd. Zonder eHerkenning kunt u geen ziekmeldingen meer doen, documenten inzien of ontslag aanvragen voor uw werknemers.
-
Wat is eHerkenning
Als je gebruik wilt maken van het werkgeversportaal, dan heb je eHerkenning nodig. Met eHerkenning kan je veilig inloggen om online zaken te regelen bij UWV en andere overheidsorganisaties.
eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor bedrijven. Via eHerkenning kunnen ondernemers veilig inloggen op online overheidsdiensten. Naast veiligheid zorgt eHerkenning voor gemak: Je hebt straks nog maar 1 wachtwoord nodig om in te loggen bij UWV en andere overheidsorganisaties.
Veilig inloggen met eHerkenning op het werkgeversportaal
Op het werkgeversportaal worden de gezondheids-, persoons- en inkomensgegevens van werknemers verwerkt. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangegeven welke eisen gelden voor het verwerken van dit soort informatie. Met eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH3 is de beveiliging van het werkgeversportaal op het vereiste niveau. Zo bieden ze een veilige en betrouwbare online toegang tot de diensten.
Te veel betaalde premies terugvorderen? Data-Analyse Loonbelasting
Optimaliseer de loonbelasting, betaal niet te veel.
Lees meerBetrouwbaarheidsniveau
eHerkenning is er in 5 betrouwbaarheidsniveaus. EH4 is het hoogste niveau. Hoe hoger het niveau, hoe strenger jouw identiteit wordt gecontroleerd. Voor het werkgeversportaal heb je minimaal EH3 nodig. Dat betekent dat je voortaan inlogt met een wachtwoord en een code die naar jouw telefoon verzonden wordt.
-
Inloggen met eHerkenning op het werkgeversportaal
Als je gebruik wilt maken van het werkgeversportaal, dan heb je eHerkenning nodig. Met eHerkenning kan je veilig inloggen om online zaken te regelen bij UWV en andere overheidsorganisaties.
-
eHerkenning uitbesteden (Ketenmachtiging)
Als je werk wilt uitbesteden waarbij eHerkenning nodig is, kan je een andere partij machtigen. Dat doe je via een ketenmachtiging. Met een ketenmachtiging kan je bijvoorbeeld een intermediair of een bureau machtigen om zaken voor je te regelen op het werkgeversportaal.
Je legt de ketenmachtiging vast bij een leverancier van eHerkenning. Je hoeft hiervoor niet zelf eHerkenning aan te vragen. Vraag bij de leverancier naar de mogelijkheden. De partij die je wilt machtigen moet wel eHerkenning hebben, op betrouwbaarheidsniveau 3.
Heb je eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 bij dezelfde leverancier als de partij die je wil machtigen? Dan gebruikt je de beheermodule of een formulier van uw leverancier om de machtiging vast te leggen.
Bestaat jouw organisatie uit meerdere rechtsvormen?
Onderzoek dan of jouw organisatie gebruik wil maken van ketenmachtiging. Let op: Je moet de machtigingen opnieuw aanvragen. Alle oude machtigingen in het werkgeversportaal vervallen.
-
Ik wil eHerkenning aanvragen
Je kan eHerkenning aanvragen voor het werkgeversportaal. Dat doe je bij een door de overheid erkende leverancier. Deze leveranciers voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid en alleen zij mogen eHerkenning leveren.
Op eHerkenning.nl vindt je een stappenplan voor de aanvraag van eHerkenning. Let bij de keuze van een leverancier op het volgende:
Betrouwbaarheidsniveau
Voor het werkgeversportaal heb je het betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger nodig. Bij dit niveau is een identiteitscontrole verplicht. Dit betekent dat je tijdens een afspraak met jouw leverancier een geldig identiteitsbewijs moet laten zien.
Ketenmachtiging
Met een ketenmachtiging kan een intermediair zaken voor je doen in het werkgeversportaal. Hij kan deze machtiging doorgeven aan collega’s binnen zijn organisatie. Heb je een intermediair, bekijk dan of je gebruik wilt maken van een ketenmachtiging.
Kosten eHerkenning
Het ontwikkelen en beheren van een systeem om veilig in te loggen op online overheidsdiensten kost geld. De overheid heeft ervoor gekozen dat de erkende leveranciers en de gebruikers van eHerkenning de kosten betalen. De gebruikers zijn:
- de organisaties die de diensten leveren waarvoor eHerkenning nodig is, zoals UWV en de Belastingdienst;
- de organisaties die van deze diensten gebruikmaken, zoals werkgevers.
De prijs verschilt per leverancier. Vergelijk de leveranciers met elkaar en maak zelf een keuze. Voor meer informatie over de aanvraag kan je terecht bij jouw leverancier.
eHerkenning is persoonsgebonden
Alle medewerkers die het werkgeversportaal gebruiken, hebben eHerkenning nodig. Zij moeten eHerkenning aanvragen samen met de persoon die binnen jouw organisatie eHerkenning beheert. Alleen hij kan namelijk andere medewerkers machtigen. eHerkenning is persoonsgebonden en kan niet worden overgedragen of gedeeld met een collega.
-
eHerkenning uitbesteden (ketenmachtiging)
Als je werk wilt uitbesteden waarbij eHerkenning nodig is, kan je een andere partij machtigen. Dat doe je via een ketenmachtiging. Met een ketenmachtiging kan je bijvoorbeeld een intermediair of een bureau machtigen om zaken voor je te regelen op het werkgeversportaal.
Je legt de ketenmachtiging vast bij een leverancier van eHerkenning. Je hoeft hiervoor niet zelf eHerkenning aan te vragen. Vraag bij de leverancier naar de mogelijkheden. De partij die je wilt machtigen moet wel eHerkenning hebben, op betrouwbaarheidsniveau 3.
Heb je eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 bij dezelfde leverancier als de partij die je wilt machtigen? Dan gebruik je de beheermodule of een formulier van jouw leverancier om de machtiging vast te leggen.
Bestaat uw organisatie uit meerdere rechtsvormen?
Onderzoek dan of jouw organisatie gebruik wil maken van ketenmachtiging. Let op: Je moet de machtigingen opnieuw aanvragen. Alle oude machtigingen in het werkgeversportaal vervallen.
Ik ben intermediair
Regel je als intermediair voor meerdere organisaties personeelszaken? Als tussenpartij kan je met 1 eHerkenningsmiddel namens meerdere organisaties inloggen op het werkgeversportaal. Ook raden wij je aan om te onderzoeken of je gebruik wilt maken van ketenmachtiging. Let op: Je moet de machtigingen opnieuw aanvragen. Alle oude machtigingen in het werkgeversportaal vervallen.
Erkende leveranciers eHerkenning
Bij ketenmachtiging gebruiken u en uw klanten eHerkenning via dezelfde leverancier. Op dit moment zijn er 5 leveranciers die ketenmachtiging aanbieden op betrouwbaarheidsniveau EH3. Dat is het niveau dat tenminste nodig is om in te loggen op het werkgeversportaal.
Een overzicht van de diensten en tarieven van erkende leveranciers vindt u op eherkenning.nl bij Leveranciers.
-
Machtigingen en diensten opnieuw aanvragen
Bij de aanvraag van eHerkenning moet je jouw machtigingen voor diensten op het werkgeversportaal opnieuw aanvragen. Die worden namelijk niet meer door UWV beheerd, maar door de leverancier.
Dit geldt voor alle machtigingen van alle medewerkers die gebruikmaken van het werkgeversportaal. Ook machtigingen voor externe partijen (bijvoorbeeld intermediairs) vraag je opnieuw aan bij uw leverancier.
Zelf machtigingen beheren
In de online beheermodule van uw leverancier kunt u ook zelf machtigingen aanvragen en wijzigen. De beheerder van jouw organisatie regelt daar wie voor welke dienst gemachtigd moet worden. Vraag jouw leverancier naar de mogelijkheden van de beheermodule.
-
Ik kan geen eHerkenning aanvragen
eHerkenning aanvragen kan alleen als u staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Buitenlandse bedrijven zonder vestiging in Nederland en sommige andere organisaties in Nederland hebben geen KvK-nummer. Zij kunnen niet gebruikmaken van eHerkenning. Het is inmiddels mogelijk om ook namens een kerk eHerkenning aan te vragen. Voor andere organisaties wordt nog gewerkt aan een oplossing.
Op papier zaken regelen
Kunt u geen eHerkenning aanvragen? Dan kunt u uw zaken bij het UWV regelen via de post, tot eHerkenning wel voor je beschikbaar is. Ga naar Overzicht formulieren werkgevers voor formulieren die u kunt downloaden, printen en opsturen. Voor lopende zaken in het werkgeversportaal is het mogelijk om post op papier te ontvangen. Neem hiervoor contact op met UWV Telefoon Werkgevers.
Inschrijving Handelsregister KvK
Ben je nog niet ingeschreven? Op de website van de KvK lees je hoe je dit doet.
Niet-actief loonheffingennummer
Oude, niet-actieve loonheffingennummers kan je met eHerkenning niet vinden in het werkgeversportaal. Zijn er ziekmeldingen op niet-actieve loonheffingennummers geregistreerd? Dan kan je deze meldingen niet terugvinden.
Als dit een gevolg is van een bedrijfsovername of fusie, dan kan het UWV de openstaande meldingen misschien overzetten op het nieuwe loonheffingennummer. Neem hiervoor contact op met UWV Telefoon Werkgevers.
-
Ik heb al eHerkenning
Heb je eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH3 of EH4? Dan heb je nog machtigingen nodig voor de diensten binnen het werkgeversportaal. Deze machtigingen vraag je aan via jouw leverancier. Als je eHerkenning op een lager betrouwbaarheidsniveau hebt (EH1, EH2 of EH2+), moet je dit eerst verhogen naar niveau EH3. Dit doet de beheerder van eHerkenning binnen jouw organisatie samen met jouw leverancier.
-
Welke diensten vind ik op het werkgeversportaal?
Het werkgeversportaal is de plek waar je alles regelt rondom werknemersverzekeringen. Hier vindt je een overzicht van de diensten waarvoor jouw leverancier jou kan machtigen, zodat je deze kunt gebruiken in het werkgeversportaal.
Melden en inzien verzuimgegevens Ziektewet en WAZO
Met de Verzuimmelder kan je:
- Jouw werknemer ziek of beter melden;
- Wijzigingen en meldingen voor de Ziektewet en WAZO
Met deze dienst kan je ook brieven over jouw meldingen bekijken. Deze dienst is ook beschikbaar voor eigenrisicodragers voor de Ziektewet.
Inzien uitkeringsgegevens Ziektewet en WAZO
In de verzamelspecificaties kunt u de financiële uitkeringsgegevens (Ziektewet en WAZO) van uw werknemer bekijken.
Inzien financiële gegevens voor eigenrisicodragers WGA en WW
Met deze dienst kunnen eigenrisicodragers voor de WW en WGA brieven bekijken over de volgende onderwerpen:
- recht, hoogte en duur van de uitkering;
- maandfacturering;
- de onderbouwing van de declaratie WW per burgerservicenummer.
Inzien re-integratiegegevens voor eigenrisicodragers WW
Met deze dienst kunnen eigenrisicodragers een overzicht van de WW-uitkeringsgegevens van hun (ex-)werknemers bekijken.
Aanleveren en inzien re-integratiegegevens WIA
Met deze dienst kan je de re-integratieverslagen en documenten over de WIA en WGA bekijken en uploaden.
Deze dienst is ook beschikbaar voor eigenrisicodragers voor de WIA en WGA.
Indienen ontslagaanvraag (en aanvragen compensatie transitievergoeding)
Met deze dienst kan je ontslagaanvragen uploaden.
Vanaf 1 april 2020 kan je met deze dienst ook compensatie voor de transitievergoeding bij langdurige arbeidsongeschiktheid aanvragen.
Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten
Met deze dienst kan je met een burgerservicenummer of een loonheffingennummer een registratie uit het doelgroepregister opvragen.
Controle eigenrisicodragers
Met deze dienst kunnen eigenrisicodragers documenten voor het controleproces bekijken en downloaden.
Bezwaar maken
Met deze dienst kan je bezwaar maken als je het niet eens bent met een beslissing van UWV. Je kan deze dienst aanvragen bij jouw leverancier. Meer informatie over bezwaar maken lees je op Daar ben ik het niet mee eens.
Vengroot Data-Analyse Loonbelasting
Loop je als werkgever tegen zaken aan rondom de eHerkenning en de optimalisatie van alle sociale en fiscale wet- en regelgeving voor de afdrachten van de sociale verzekeringen? Vengroot helpt je als werkgever graag verder met loonkostenbesparing door middel van onze Data-Analyse Loonbelasting op no cure no pay basis!
Bron: UWV. (2019, 1 november). Inloggen met eHerkenning op het werkgeversportaal.
Volg ons op social media.
Vengroot is te vinden op LinkedIn, Facebook, Instagram, X (Twitter) en YouTube!