Bel ons: 070 891 00 00

Re-integratieverplichtingen voor kleinere werkgevers

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft onlangs een kamerbrief verzonden waarin onder andere de wijziging re-integratieverplichtingen voor kleinere werkgevers staat. Het doel van deze wijziging is om eerder duidelijkheid over de re-integratieverplichtingen van kleine en middelgrote werkgevers te geven. Wat gaat er veranderen?

Kleinere werkgevers

In het eerste kwartaal van 2023 telde Nederland ruim 2,1 miljoen kleine en middelgrote werkgevers. Kleine werkgevers hebben tot 25 werknemers in dienst en middelgrote werkgevers tot 100 werknemers. Deze twee groepen vormen het grootste gedeelte van ondernemend Nederland. Het kabinet wil kleinere ondernemers ondersteunen en het ondernemerschap stimuleren.

Langdurige ziekte bij kleine en middelgrote werkgevers

Wanneer een langdurige ziekte van een werknemer bij een kleine of middelgrote werkgever zich voordoet, is er vaak weinig capaciteit beschikbaar om aan alle re-integratieverplichtingen te voldoen. Daarnaast verkeren deze werkgevers lang in onzekerheid of, en wanneer, de werknemer weer kan terugkeren. Dit zorgt ervoor dat het lastig wordt om een vervanger in dienst te nemen. Om meer duidelijkheid te geven aan deze werkgevers wordt een nieuwe maatregel getroffen.

Stop met teveel betalen, voorkom Whk-premie verhoging!

LEES VERDER

Re-integratievolgorde

De re-integratie richt zich in eerste instantie op Spoor 1. Als het tweede jaar van de loondoorbetalingsverplichting is ingegaan, moet er direct (naast het onverminderd voortzetten van Spoor 1) met Spoor 2 gestart worden. Dit geldt alleen wanneer er bij het opstellen van, en in de bijstelling van, het Plan van aanpak binnen drie maanden geen concreet perspectief is op structurele werkhervatting binnen de eigen organisatie in eigen, aangepast of ander passend werk dat zo dicht mogelijk aansluit bij de functionele mogelijkheden. Lees ook: Spoor 1 en Spoor 2 re-integratie.

Eerder duidelijkheid re-integratieverplichtingen voor kleinere werkgevers

Het kabinet neemt een aantal onzekerheden weg bij kleinere werkgevers door de re-integratieverplichtingen te versoepelen. De duurzame vervanging van de zieke werknemer en verplichtingen in het tweede ziektejaar worden gewijzigd.

Duurzame vervanging langdurig zieke werknemer

Kleine en middelgrote werkgevers kunnen na één ziektejaar al duidelijkheid krijgen over de mogelijkheid van duurzame vervanging van de langdurig zieke werknemer. Het doel hiervoor is dat de werkgever een perspectief krijgt voor het voortzetten van de bedrijfsvoering.

Spoor 2 opstarten in tweede ziektejaar

Werkgevers blijven verantwoordelijk voor twee jaar loondoorbetaling bij ziekte en voor het verloop van het re-integratieproces. De werkgever blijft er in het tweede ziektejaar verantwoordelijk voor de zieke werknemer te helpen re-integreren bij een andere werkgever. Ook als Spoor 1 is afgesloten. Het UWV toetst hier na het tweede ziektejaar op.

Spoor 1 afsluiten

Voor de meeste zieke werknemers zal blijven gelden dat zij bij hun eigen werkgever het werk hervatten. Werkgever en werknemer kunnen gezamenlijk vaststellen dat re-integratie bij de eigen werkgever (Spoor 1) niet meer in de rede ligt. Indien de partijen daar onderling niet over uitkomen en de werkgever het Spoor 1 wilt afsluiten, dient de werkgever het UWV te vragen dit te beoordelen.

Loonkostenvoordeel (LKV) aanvragen automatiseren?

De PreVenTool stelt slimme vragen aan nieuwe werknemers om subsidie te krijgen.

LEES MEER

Herstel werknemer in tweede ziektejaar

Mocht de werknemer in het tweede jaar herstellen, en heeft de werkgever die functie nog niet duurzaam vervuld, dan houdt de werknemer recht om zijn eigen functie weer te gaan vervullen. Het maximaal benutten van re-integratiekansen is en blijft in ieders belang, ook omdat de werkgever in het tweede jaar het loon doorbetaalt.

MKB verzuim-ontzorg-verzekering

Sinds 2020 is er voor kleine werkgevers een private MKB verzuim-ontzorg-verzekering beschikbaar. Deze verzekering dekt niet alleen het financiële risico bij ziekte van werknemers, maar biedt ook ondersteuning bij verplichtingen en taken rondom loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie, zoals het opzetten van een re-integratietraject tweede spoor. Naar verwachting zal het gebruik van deze verzekering verder groeien. Om kleine werkgevers tegemoet te komen in de kosten van hun loondoorbetalingsverplichtingen betalen zij sinds 1 januari 2022 een de lage Aof-premie.

Klopt de sectorindeling van je bedrijf nog wel? Betaal niet te veel premie!

LEES VERDER

Bedrijfsartsen

Er wordt verder geïnvesteerd in de kwaliteit van de bedrijfsarts. Ook ter bevordering van preventie, dat wil zeggen het voorkomen van uitval en ziekte bij werknemers, is de belangrijke rol weggelegd voor de bedrijfsarts.

Noodmaatregel publieke medefinanciering

In 2023 en 2024 wordt een noodmaatregel van tijdelijke publieke medefinanciering van opleiding en een tijdelijke bijdrage aan kwaliteitsverbetering getroffen. Met een tijdelijke publieke bijdrage aan de opleiding tot bedrijfsarts zal het aantal bedrijfsartsen op korte termijn kunnen worden vergroot om zo de arbeidsgerelateerde zorg te bevorderen. Hiermee kan ook worden voorkomen dat werkenden instromen in de ZW en WIA.

Afbakening kleinere werkgevers

De afbakening van werkgevers tot en met 100 werknemers draagt bij aan de uitvoerbaarheid en betaalbaarheid van deze maatregel. De maatregel zal gelden voor zo’n 98% van de werkgevers en, als indicatie voor het aandeel betrokken werknemers, voor circa 35% van de totale loonsom in Nederland.

Meer weten over re-integratieverplichtingen voor kleinere werkgevers?

Meer weten over dit onderwerp? Stel uw vraag hier.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden

Gerelateerde artikelen

Volg ons op social media.
Vengroot is te vinden op LinkedInFacebookInstagramX (Twitter) en YouTube!

To search, begin typing