Bel ons: 070 891 00 00

Kabinet verlengt compensatieregeling eHerkenning

Het kabinet verlengt de compensatieregeling eHerkenning voor ondernemers. Met ingang van 1 oktober 2022 is de compensatieregeling met twee jaar verlengd. De kosten van het private inlogmiddel blijven daarmee vergoed tot er een gratis publiek alternatief inlogmiddel beschikbaar komt. Deze compensatie geldt niet voor eenmanszaken en zzp’ers, omdat zij met DigiD belastingaangifte kunnen doen. Intermediairs vallen ook buiten de compensatieregeling.

Wat is eHerkenning.

eHerkenning is een inlogmethode voor werkgevers waarmee veilig kan worden ingelogd op online overheidsdiensten, zoals het UWV en de Belastingdienst. Werkgevers kunnen met de eHerkenning inloggen op het werkgeversportaal. Daarin worden zaken van werknemers verwerkt zoals gezondheids-, persoons- en inkomensgegevens. Deze gegevens worden daarom volgens de eisen van Autoriteit Persoonsgegevens goed beveiligd. eHerkenning wordt echter ook gebruikt om in te loggen op ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ voor btw-aangifte, aangifte loonheffingen of vennootschapsbelasting.

eHerkenning mist wettelijke grondslag

De belastingrechter in Arnhem heeft op 15 februari 2022 geoordeeld dat de eHerkenning een wettelijke grondslag mist. Dit was de conclusie van een rechtszaak die een besloten vennootschap had aangespannen tegen de Belastingdienst naar aanleiding van een naheffingsaanslag. De ondernemer in kwestie kon tot 2019 via de website van de Belastingdienst inloggen voor de belastingaangifte. Vanaf 2020 moeten werkgevers bij een commerciële partij de eHerkenning aanschaffen.

Hiervoor worden echter kosten in rekening gebracht. Deze ondernemer heeft de eHerkenning niet aangeschaft en kreeg vervolgens een naheffing opgelegd. Hierna volgde een rechtszaak. De rechtbank heeft geconstateerd dat er geen wettelijke basis voor de betalingsverplichting bestaat. De ministeriële regeling biedt geen rechtsgrond voor het verplichten van belastingplichtigen tot het aanschaffen van eHerkenning bij een commerciële partij.

Compensatie eHerkenning aanvragen

Werkgevers kunnen de compensatie eHerkenning aanvragen voor bepaalde aanvraagperiodes. Hierbij geldt dat werkgevers de compensatie per kalender jaar moeten aanvragen. De compensatie eHerkenning bedraagt €24,20 (inclusief BTW) per jaar. Dit bedrag is gebaseerd op de laagste prijs in de markt. Om de compensatie aan te vragen is eH3 (eHerkenning niveau 3) vereist.

Aanvraagperiodes compensatie eHerkenning

  • Kalenderjaar 2022: aanvragentermijn van 1 oktober 2022 t/m 30 september 2023;
  • Kalenderjaar 2023: aanvragentermijn van 1 oktober 2023 t/m 30 september 2024.

Stappen aanvragen compensatie eHerkenning

  1. Ga naar het inlogportaal
  2. Log in met Belastingdienst eH3-inlogmiddel.
  3. Vul uw naam, adresgegevens, e-mailadres en rekeninggegevens  in.
  4. Alles ingevuld? Verstuur dan het formulier via de button ‘verzenden’.
  5. Bevestigingsmail dat de aanvraag is ontvangen. Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer dan of alles goed is ingevuld en of de aanvraag daadwerkelijk is verzonden via de button ‘verzenden’.

Gratis publieke eHerkenning

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties werkt aan een nieuw inlogmiddel voor het kosteloos doen van belastingaangifte. Dit nieuwe inlogmiddel komt naast eHerkenning, dat ook blijft bestaan. Het kabinet verlengt compensatieregeling eHerkenning, zolang er nog geen gratis inlogmiddel beschikbaar is.

Heeft u een vraag over dit onderwerp? Stel die dan hieronder.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden

Gerelateerde artikelen

Volg ons op social media.
Vengroot is te vinden op LinkedInFacebookInstagramX (Twitter) en YouTube!

To search, begin typing